torsdag 30 oktober 2008

Vävstolen nästa!

Snart, snart är det dags!
Den 15:e december börjar jag officiellt som vävlärling hos Ann-Sofie Reuter på Bolstervaren i Komstad utanför Gärsnäs. När jag flyttar dit beror på när jag får flytthjälp, men jag hoppas det blir så snart som möjligt efter att odlingskursen på Holma är slut.

Jag får redan fler och fler idéer på vad jag vill väva, men vi har bestämt att jag ska börja med lin- eller bomull/lin-handdukar. Sen blir det väl mer avancerade bindningar efter hand, t.ex. så finns det många damastvävstolar på Bolstervaren och eftersom jag kommer att bo där så har jag tillgång till vävarna så gott som dygnet runt.

Till Medeltidsveckan blir det nog vikingainspirerade tyger, eftersom min käraste syster Kakan och jag bestämt att vi ska ha vikingakläder i år. Får se vilka färger och mönster det blir.
Dessutom kanske jag ska gå en kurs i Hammenhög för att lära mig att sy folkdräkt. Den jag tänkte sy är Ingelstads folkdräkt åt mig själv och då kanske jag kan väva en del av tygerna till den också. Jag kanske till och med kan hinna med att lära mig lite folkdans när jag ändå är i området!

Men först måste jag packa ihop saker i lägenheten, hitta någonstans att lagra saker där det inte är för dyrt, flyttstäda och till slut äntligen flytta in i Komstad.

Det kom en reporter till Bolstervaren för ett litet tag sedan. Läs artikeln i YA här: I-dunket-fran-vavstolarna-sprids-kunskap

Inga kommentarer: