onsdag 21 juli 2010

Veganska chokladbollar

Jag har haft svårt att hitta bra recept på veganska chokladbollar gjorda med olja, som håller ihop bra, så nu när jag hittat ett jättebra recept så lägger jag upp det här.

Chokladbollar (ca 20 st)
Ingredienser:
*4 dl havregryn
*1 del socker
*3 msk kakao
*1 msk vaniljsocker
*3 msk vatten/kaffe
*½ dl olja

Blanda alla ingredienser ordentligt till en jämn smet.
Rulla bollar i kokos, pärlsocker eller sesamfrön (eller vad du vill).
Kyl dem en stund innan de ätes.

9 kommentarer:

K sa...

jag följde receptet men fick inte smeten att hålla ihop, vad gjorde jag för fel och vad kan man göra åt det?

Jordefamn sa...

Det kan vara småklurigt i början att få dem att hålla ihop bra, men om du först trycker ihop den bit av smeten du ska göra en boll av mellan händerna, så att det blir lite rundaktigt och sedan rullar försiktigt mellan händerna, så borde det gå lättare. Testa lite så hittar du säkert knycken!

elisa kankaala sa...

Hittade din blogg när jag letade efter recept till chokladbollar med olja istället för smör. Testade och dom blev jättegoda! Rullade bollarna i sesamfrön, vilket jag inte testat förut, och blev positivt överraskad :)

Unknown sa...

jag ska testa det här nu och hoppas att det blir gott!!! Återkommer med resultatet sen!😊

Unknown sa...

Liiiite mer olja och typ en matsked mer vatten så är ni i fas. Grymt recept, men lite mer vätska gör det top notch. Jag improviserade lite och fick det typ exakt som vanliga. Lite rågat mått på sockret också så är ni i hamn!

Unknown sa...

Blev intresserad att prova med olja. Det blev väldigt bra. Körde en bra stund med degkrokar så sockret kändes som det smälte lite. Det blev en bra smet. Jättegott, tack!

Unknown sa...

Provade göra dessa, men valde att värma vattnet, hälften av sockret o oljan på spisen bara tills sockret lösts upp. Sedan gick det strålande att rulla bollar. Hur goda som helst. Tack!

Unknown sa...

Lite salt sen är receptet perfekt :)

Unknown sa...

Tips, 3/4dl olja och 6msk vätska, så blir det bättre. Olivolja gör dem supergoda, även råsocker framför strösocker ;-)