söndag 3 februari 2008

Lins-korngrynsbullar

Jag testade detta receptet för någon dag sen, och det blev så gott att jag känner att jag vill dela med mig av det. Jag ändrade lite i det.

Lins-korngrynsbullar
4 port.

Länk: Tasteline

2 dl

röda linser
1 dl

korngryn
0,5 l

vatten
1 st
1-2 msk

grönsaksbuljongstärning
ströbröd (valfritt)
1 tsk

timjan eller annan lämplig örtkrydda
1 st

lök
2 msk

olja
2 krm

svartpeppar, krossad
2 st

vitlöksklyftor


salt

Tillagning:

1. Koka röda linser och korngryn, vatten och buljongtärning i tio minuter.

2. Hacka och fräs lök och vitlök samt kryddor i olja.

3. Rör ner lökfräset och blanda det med den kokta lins- och korngrynsblandningen, samt ströbrödet.

4. Forma små, runda bollar och stek dem i olja i stekpannan.

Delish!, som Jamie skulle sagt.

Inga kommentarer: